lillhjarta

Direktlänk till inlägg 14 november 2010

Bulan

Av TinaLi - 14 november 2010 21:03

Nu har vi äntligen fått svar från skallröntgen vad Algots lilla bula är. Det är "bara" brosk/kalk som kommer att försvinna/slipas bort så småningom. Kan ta upp till 2 år. Men han kommer inte ha den kvar för evigt. Kefalhematomet (blödningen han hade på huvudet när han föddes, för han legat så långt ner i bäckenet så länge) blev ju mjukt som det skulle och försvann efter ca 1,5 månad. Men kvar var en hård bula. Vi påpekade detta för bvc och för en barnläkare på sjukhuset. Men dom avfärdade det bara och sa att det skulle försvinna snart. Att det var kvar av hematomet. Men Tuvalisa hade ju likadant och hennes försvann bara och lämnade inga bulor (o hon hade två bödningar). Så vi kännde oss ju inte riktigt tillfreds med det svaret.

Så när vi var inlagda på sjukhuset för febern påpekade jag bulan även då för en barnläkare där. Men hon avfärdade det också. Så kom det ytterligare en barnläkare under vår vistelse där och han var så himla bra i övrigt så jag påpekade bulan även för honom. Och han tyckte inte alls det var något att avfärda, utan ville prompt skicka remiss till röntgen.

Så vi fick en tid och hans lilla huvud och bula röntgades. Två veckor senare (häromdagen) hade vi fortfarande inte fått något röntgensvar, så jag ringde sjukhuset. Slussades runt och runt, och efter sjunde numret jag ringde hade jag kommit rätt. Fick tala med samme läkare som hade skickat remissen, och han hade precis fått röntgensvaret. (han var dock förbryllad över varför det hade tagit så lång tid för svaret att komma). Han förklarade i varje fall riktigt ingående och bra vad bulan var för något. Han hade aldrig haft ett fall med en så stor bula, så han ska följa upp vårt ärende. Väldigt hängiven och duktig läkare måste jag säga!

Jag är glad att jag fick träffa honom och att bulan fick röntgas. ÄVEN om det nu inte var något farligt så ville vi ju änå veta vad det var för något.

Bulan är ungefär lika stor som ett mindre ägg. ca 4cm i diameter, och är då alltså brosk och kalk. Som då försvinner med tiden.

Om ca 4 månader ska läkaren följa upp ärendet om inte annat för han tyckte det var intressant eftersom han bara sett bulor tidigare som var i mandel-storlek.

Men huvudsaken är ju att bulan nu blev undersökt, att det inte var något farligt och att läkaren följer upp ärendet.

Mitt lillhjärta med lill(stor?)bulan.


 

Blir lite hårspret i frillan hans där bulan är...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av TinaLi - 31 oktober 2011 14:10

För ett tag sedan snubblade jag på en länk till en sida som heter Fotoklok. Jag hade ett tag tänkt att jag skulle göra en fotobok till Algots 1-årsdag. Gjorde nämligen en tills hans syster till hon fyllde 1 år, och vore ju kul om dom kunde ha varsin....

Av TinaLi - 15 juni 2011 00:00

Förra veckan var mormor här på besök! Vi myste i trädgården, åkte på utflykter och bara njöt av att ha mormors sällskap! Om vi ändå kunde ha henne nära jämt <3   På kvällen, efter mormor kommit, tar hon o stoppar barnen i ett bad:   ...

Bad

Av TinaLi - 3 juni 2011 23:45


Båda småfisarna älskar att bada! O efter badet är det ju mysigt att mysa lite framför teven tillsammans (!?)   ...

Av TinaLi - 2 juni 2011 23:30

Algot tar sig fortfarande inte fram så mycket. Han ligger på mage på golvet och backar och snurrar. Han backar ofta fast sig, så man får hjälpa honom loss. Krypa vill han inte alls. Vi har försökt öva lite i krypställning, men han blir mest bara arg ...

Av TinaLi - 22 maj 2011 22:30


 

Ovido - Quiz & Flashcards