lillhjarta

Alla inlägg under april 2011

Av TinaLi - 22 april 2011 21:30

Våren kom ändå ganska fort, trots alla snömassorna som skulle smälta. Trodde det skulle ta evigheter. Det kom några varma vårvindar i dagarna, så vi gav oss ut, hela lilla familjen, på en liten vårtur till Smacken. Havet och de varma vindarna med lite picknick; Underbart!


   

 

Av TinaLi - 13 april 2011 20:45

Glad Påsk allesammans!


 

Av TinaLi - 10 april 2011 21:49

Storasyster har barnvakt hela helgen. Så nu är den "fruktade" helgen här...

Planen är nu att helt enkelt ta det för vad det blir... Lägger honom mellan oss inatt, så får den som "störs mest" vagga honom. Så får vi sova i skift under dagen sen och ta varsitt nattpass andra natten.
Han har precis somnat gott nu, här bredvid oss i soffan, efter en kvällsamning (han åt mycket mer än han brukade. Som om han vet vad som väntar nästan....)

Uppdaterar imorgon hur det går...


Uppdatering lördag:

Ammade igårkväll, som vanligt i soffan, för att han skulle somna. Det var vid halv sju-tiden. Så sov han nån timme o började sen tjorva (då brukar han normalt få snutta lite så han somnar om) men då vaggade vi honom och försökte få honom att somna om. Han var lite tjurig och jag o pappan fick byta emellan oss några ggr, men så tillslut somnade han i min famn. Ca 2h senare (vid 22-tiden). La ner han bredvid oss o där han sov  tills vi gick o la oss, vid halv tolv-tiden. Då nattammade jag. Sen vaknade han 3ggr till under natten. Då vi tog grinfajter. Två var ganska humana och en lite värre, men han somnade om alla gånger utan att grina alltför länge. Vid 3-tiden vaknade han igen och då ammade jag igen. Sen sov han till morgonen.

Trugade hela förmiddagen och ammade inte alls. Vi provade gröt, smakisar etc. Han åt faktiskt (!) en smakis till slut!!! Den svalade han utan att spotta ut! Han öppnade inte munnen, så fick trycka in skeden för o få i han det, men han svalde! (Äpple- och bananpuré).
Vi provade även med nya flaskan (Medela Calma). Han fick i sig lite när pappan gav han, men det var inte populärt och krävdes mycket för att ens få i han litegrann. Jag provade också att ge han flaskan, men då blev han jättearg så det gick inte alls...
Han fick somna då, på förmiddagen, utan att ammas.

Åkte iväg en sväng vid lunch. Ammade inte, utan gav han purén när vi åt (han gjorde samma då, svalde men man fick trycka in skeden i munnen). När vi kom hem, vid 15-tiden, ammade jag och så gick jag en sövningspromenix.
Han sov några timmar och fick sen inget att äta förrns det var läggdags. Ammade då, vid 19-tiden. O nu sover han...

Får se hur natten blir inatt. Kör samma med att amma till sömns. O sen får vi se om han får ett midnattsmål eller om vi tar fajt. Beror ju helt på hur han bråkar. Och imorrn blir det ytterligare trugning på smakisarna!

Det jobbigaste är att jag ju mitt i allt inte alls vill sluta amma än. Men äter han inte smakisarna för han vet att han får amma, så måste jag nog sluta amma ändå....Och nattamningen måste ju bort för att han ska sluta snutta och för att jag ska få sömn igen...


Uppdatering söndag:

Han sov till 3-tiden i soffan!!! Ammade ju då vid 19-tiden och sen vaknade han bara till nån gång, men somnade om när jag kröp nära honom bara.

Så sov han då till 3 (!), och då ammade jag honom efter att vi flyttat honom från soffan in till oss i sängen. Sen vaknade han vid 5-tiden och tjorvade på. Ville inte alls somna om trots att vi försökte vagga. Trugade på nån timme, o då efter kl 6 så ammade jag. Hade ju ändå gått tre timmar sen han åt sist då och så var det ju morgon. Pappan gick upp med honom, vid 7, medans jag låg kvar ca 2 timmar till.

Så ammade jag när jag klivit upp och gick på en sövningspromenix. Han sov då ute i tre timmar!

Sen fick han lite puré igen, som vi även denna gång fick trycka in i munnen (men han svalde iaf). Sen fick han inget mer att äta förrns vid halv två-tiden då jag ammade för vi skulle hämta storasyster hos barnvakten och sen bege oss till babysimmet för att simma!

Efter simmet, vid fyra-tiden, ammade jag också. Sen åt han inte förrns kvällsamningen vid 19-tiden. Och nu sover han.


Förhoppningen nu är väl att han kan nöja sig med att ammas en gång vid 19-tiden och sen en gång vid 23-tiden och sen vid 3-tiden och sen på morgonen (vid 7-tiden).  Så han i varje fall kan stå sig ca 4 timmar mellan amningarna på kvällen/natten/morgonen. Då blir det egentligen bara en amning under min sovning. Kanske blir några fler tjorvtillfällen, men då får vi vara hårda och bara vagga honom tills han somnar.

Så tar vi smakis-striden mer effektivt under dagarna och "svälter" honom så gott det går och funkar i vardagen. Förhoppningsvis kanske han då kan hitta lusten/intresset att äta. Jag får då också behålla lite av amningen, som jag ju vill.

Inatt gick det ju bra med bara en nattamning, så nu hoppas vi på en likadan natt till!

Måste ju säga att helgen ändå blev mer human än jag förväntat mig. jag gruvade mig så och räknade med minimalt med sömn så vi skulle få sova mycket på dagarna. Men så blev det ju inte alls. Det gick ju faktiskt riktigt bra!


Min lillplutt börjar bli stor nu! Dagarna går så fort! Min lilla bebis, som jag desperat klamrar mig fast vid och försöker hålla kvar, är snart inte min lilla pluttbebis längre. Undrar vilka spännande äventyr han tänker ta för sig i livet. Det är spännande, det är kämpigt, det är separationsångest, det är förunderligt och det är kärlek i det oändliga!

Älskar dej, mitt lillhjärta! <3


Av TinaLi - 5 april 2011 21:45

Storasyster hade lekdejt med sin bästis Lukas, från gänget, häromdagen. Vi satt ute i den härliga vårsolen och bara njöt!

 

 

Av TinaLi - 3 april 2011 21:15

Häromdagen kom ett gäng grabbar och invaderade vårt hem. Mammas gamla kompisar, från västerås, kom på besök när dom var på väg hem från fjällen.

Dom busade såklart en massa med Algot, som tyckte dom var riktigt roliga prickar!


 

     

Av TinaLi - 1 april 2011 21:00

   

Vaktar, vakar och ligger nära nära.

Thilde och Algot har verkligen fått en speciell kontakt! (Thilde är nämligen väldigt skeptisk till att vara nära barn eftersom dom är så oberäkneliga. Storasyster får busa med Thilde, men inte komma för nära. Men Thilde lägger sig gärna nära Algot när han sover. Sådär vakande och mysigt <3)

Ovido - Quiz & Flashcards